Holdvirág cikk: Női ciklikusság és a jóga, 5. A csakrarendszer
Kedves női önismereti úton járó Társaim:) szeretettel közlök részleteket a Bhaktivédanta Hittudományi Főiskola vaisnava jógamester szakán íródott jeles szakdolgozatomból, a Női ciklikusság és a jóga témakörében. A szakdolgozat egésze hozzáférhető nálam, egyes tanfolyamaim és táboraim anyagához kapcsolódóan. Fogadd szeretettel!
Az eddigi 5, itt cikkben megjelent fejezet a Bevezető részt képezte a lényeghez, a női test szakrális geometriájához. Ha kíváncsi vagy rá, gyere el női óráimra, tanfolyamaimra, táboraimba, ahol megtapasztalhatod Női Tested bölcsességét, mély tudását és gyönyörűségét. Várlak szeretettel!
5. A csakrarendszer
Az emberi testben a kozmikus erők központokban, csakrákban koncentrálódnak. Ahogy a finom vérerek behálózzák az egész fizikai testet, és szállítják a tápanyagokat sejtektől sejtekig, addig ugyanez energetikai szinten a nádik, energiavezetékek útján történik. A nádik szállítják az életenergiát, melyet a táplálék, a légzés, az univerzális és helyi környezet valamint a kapcsolódások folyamán szerzünk, és amelyek sok helyen képeznek bizonyos céllal, fókusszal központokat, ahová egybegyűjtik, transzformálják, tárolják és elosztják, erőművekként felgerjesztik az életenergiát, majd újból kisugározzák az Univerzum felé.
A csakrarendszer minőségeinek megértése fontos a testtudat szempontjából is.
Testünk nem ér véget a fizikai síkú, anyagi megjelenésben, fizikai formában, hanem sokkal tágabb energetikai entitás. Ennek globális látásmódja tartalmazza, hogy ahogy az energia, úgy a tudatunk is jelen van az egész test területén, minden sejtben, minden szervben, minden hormonális központban, nemcsak az agyban, mint intellektuális irányító szervben. Gondolataink, érzéseink, agyunk közvetlenül kapcsolatban van az idegrendszerrel, immunrendszerrel, hormonális rendszerrel és a testi szervekkel is. A testi szervek egymással sokrétűen együttműködve, gondolataink, érzéseink által szabályozva alkotják a testi- szellemi-lelki rendszer egyes aspektusait. Egy egységes egész részei. Nem állíthatjuk, hogy a tudat (férfi módra) csak az intellektushoz kötődik, mert benne van testünk minden sejtjében, minden gondolatnak van biokémiai vetülete.
„A tudat a sejtek közötti tér.” – mint a kötőszövet, a fascia, a tudat ugyanúgy összeköti egymással és egységbe rendezi a különbségeket.1 Szintén fontos ezt tudnunk, ha a női testben lévő tudatosságot szeretnénk mélyen megérteni.
A csakrák rendszere követi a tattvák felépítését: föld, víz, tűz, levegő, éter. Nézzük meg az elemek megnyilvánulását az energiarendszerben, és hozzájuk kapcsolódva az egyes csakrákat!
Föld: a megtartó, a hordozó, a tápláló, a gyökereket magába fogadó minőség, a termés táptalaja. Stabil és erős, de a mélyben folyton változó. Mély kölcsönhatás van a Föld energiája, és az emberi test energiája között, és különösképp a női energia van aktív kapcsolatban a Föld természetes vonzásával. Némely keleti filozófia szerint a női test abban különbözik a férfiétól, hogy a Föld energiája felfelé és befelé áramlik benne. A női energia beszívó, centripetális erő, lentről, a Föld felől áramlik az ég felé. A nő a családban is a stabilitás, a központ, mindenkire vonzó, nyugtató hatást gyakorol, ahogy a férfi viszont a tudás, a filozofikus gondolkozás, a törvények, a szabályok őre. A centrifugális, azaz fentről lefelé áramló égi energiák a fejen és a testen keresztül lefelé hatolnak.
A női és a férfi testen belül az energetikai különbségeket az adja, hogy milyen mértékben van jelen ez a két folyamat a testen belül. Sokszor megfigyelhetjük, hogy az autentikus kultúrákban a nők hosszú szoknyát viselnek, ezzel is kijelölve az a nagyobb tért, ahonnan a földies energia befelé szívódik a csakrarendszer első pontján, a gyökércsakrán át a testükbe.2
4.1.1 A gyökércsakra a gerincoszlop alsó végénél, a farkcsont alatt található. Színe a vörös, eleme a föld, érzéke az szaglás, az illat. Itt található az állati és az emberi birodalmak határa a testben, bár ezt a női tanítók kétségbe vonják3, ugyanolyan értékűnek tartva a gyökércsakra alatti területet, mivel a lábunk által kapcsolódunk az anyaföldhöz, ott áramlik be a földi energia, a láb segítségével tudunk helyet változtatni stb.
Testi szinten ide tartozik a vér, a csontok, a gerincoszlop, a csípőízületek, az immunrendszer, a vastag- és végbél, a vizelet, az ivarmirigyek. Az elengedés, salaktalanítás is itt történik. A gyökércsakrában található korábbi életeink karmáinak székhelye, valamint a tudattalan rétege is.4
Ide tartoznak a következő fogalmak is: élet, halál, születés, növekedés, természet, élelem, bölcsesség, erő, szilárdság, test. Az első csakrához tartozik az is, hogy mennyire érezzük magunkat biztonságban a világban, az életünkben, a kapcsolatainkban.
Stabilan állunk-e a lábunkon, minden értelemben, egyensúlyt tudunk-e találni a bizalom-bizalmatlanság, összetartozás és függetlenség, egyéni út és csoportban létezés között. Megszólítják a gyökércsakrát a családhoz, klánhoz, törzshöz, néphez tartozó kérdések, az otthont érintő gondok, a túlélési problémák, a családi sérülések, öröklött minták, hitrendszerek a családot érintő kérdésekben. Sok hiedelem, belénk nevelt gondolati sémák, viselkedési rendszerek okoznak ezen a helyen női betegségeket. Testünk elfogadása is ide tartozik, jelenlétünk, létezésünk a testünkön belül. Az egyensúlytalanság megmutatkozhat gerincbántalmakban, hátfájásban, isiászban, gerincferdülésben, végbéldaganatban, rákban, vastagbéldaganatban, rákban, izomfájdalomban, krónikus kimerültségben, autoimmun betegségekben, ízületi gyulladásokban, bőrproblémákban.5
Víz: a stabil, formát adó Föld elem után a víz teremt életet és biztosítja a folytonos áramlást. Földünk kb. 75-80 %-a víz, és a hatalmas tengerek Hold szabályozta árapály mozgása befolyásolja a vizek folyamatait, mind a Természetben, mind az emberi, különösen a női testben. Víz nélkül sincs élet, mint ahogy a többi elem nélkül sem. Míg földes jellemzőkkel szilárdan állunk a talajon, a vizes minőségek elsodornak minket, felborítják a földes rendszereket, miként a víz is formálja a sziklát. A víz tanítása: ne álljunk ellen – haladjunk az áramlással, hagyjuk, hogy vigyen a sodrás. A víz szimbolikus értelemben az érzelmeket mutatja, mely a modern ember egyik legkevésbé tudatosan megélt minősége. Az érzések (melyek a szívben születnek) és az érzelmek (melyek az elmében keletkeznek, sejtjeinkben tárolt korábbi élményekből és emlékekből táplálkozva) különválasztása fontos, és megtanulandó.6
A Víz elem testünkben a vér, a testnedvek, az endokrin rendszer hormonjai, a könny, a vizelet, a verejték, minden folyékony emésztőnedv formájában van jelen. A víz mindig érzelmeket közvetít. Figyeljük meg testünk folyadékban megjelenő reakcióit bizonyos (stressz) helyzetekre: sírunk, izzadunk, elcsöppen a vizelet, „kiborulunk”, folyik erőszakosan a vér, habzik a száj... mind testünk lelki szennyvízelvezetésének része. Ha az áramlás ellen evezünk, számos, akár sokkoló helyzet figyelmeztethet minket a víz elem elsöprő erejére.
Az élet vízben fogan, vízben találkoznak az ivarsejtek, vízben növekszik a méh terében a magzat. Az életvizek, a teremtés, szaporodás helye:
4.1.2. A szakrális (szex) csakra, testünk második csakrája. Székhelye a farkcsont és a keresztcsont találkozása, színe a narancssárga, érzéke az íz, ami a folyadékokban található, ide tartozik a női ciklus, az árapály, az érzelmek, az emberi fejlődés első fokozata: a tudatalatti. A mozgás, a termékenység, a lágyság, az engedékenység, a befogadás minőségeinek szimbólumai a nemi szervek, melyek szintén szakrális csakra befolyása alatt állnak. Ebben a csakrában kumulálódik az életerő, a szenvedély, a derű, a hit, az önbizalom, de itt aktiválódnak a gyökércsakrában tárolt előző életbeli karmáink is, itt van lehetőségünk megtisztítani őket. Mivel a legtöbb, negatív karmából származó történés kapcsolatainkban adja át tanítását, a gyógyulás is a kapcsolatokon keresztül jöhet létre, miután önmagunkkal helyreállítottuk a belső egyensúlyt. A szakrális csakrában alacsonyabb rendű ösztöneink felemelése is megtörténhet, megszűnhetnek a változatos formájú kapcsolatfüggések, szenvedélyes életszeretet alakulhat ki. Ez a forrása a hatalmas kreatív erőnek, teremtőerőnek, ami a szakrális csakrában buzoghat, de a forrása a sok szenvedésnek is.7
Testileg ide tartozik még a méh, petefészkek, hüvely, méhnyak, megint a vastagbél, az alsó csigolyák, a medence, a vakbél, a húgyhólyag. Szimbolikusan ez a csakra jelképezi a kiegyensúlyozott irányulást a külvilág, a környezet felé, a szex, a pénz, a kapcsolatok fogalmában; képessé tesz csoportban alkotásra, termékenységre és alkotókészségre.
Termékenységünk nem csupán egy biológiai folyamat vagy lehetőség, ami kb. 17-47 éves korunkig peteérés-gyermekszülés formájában aktív, hanem élethosszig tartó kapcsolat önmagunk belső forrásával, teremtőerőnkkel, annak bármilyen megnyilvánulásában, legyen az fizikai formában egy kisbaba, vagy egy festmény, hímzés, egy cég, egy terv, egy bolt, bármi. Mindennapi életünk fizikai aspektusai, az emberekkel, való kapcsolataink, kapcsolataink minősége, mindaz amit „birtokolunk”, minden anyagi javunk ennek a csakrának az uralma alatt áll.
Hogyan tárolja testünk a kapcsolatainkból származó sebeket? Jogos a kérdés, mert a legtöbb női betegség a szakrális csakra területén alakul ki, legyen az nőgyógyászati rendellenességek sorozata, mióma, ciszta, endometriózis, meddőség, fertőzések, medencetáji fájdalmak, potenciazavarok, inkontinencia, vakbélgyulladás.8
Személy szerint nekem ezen a területen „csak” 2 kis és 3 nagy műtétem valamint egy természetes gyermekszülésem volt, és természetes úton már nem lehet gyermekem. Nem csoda, hogy a női téma a szívügyem, a gazdag tapasztalatszerzés segített női jógaoktató és terapeuta utamban.
A csakrarendszer teljes tárgyalása után még kiemelten foglalkozom a méh- petefészkek-hüvely (szakrális csakra) valamint a mell (szívcsakra) női szimbolikájával a következő fejezetben.
Tűz: Az elemek közül a leginkább átalakító erejű, transzformatív minőség. Szimbolikájával a Naphoz kapcsolódik, amelytől egész bolygónk az éltető meleget és fényt kapja. A tűz terében minden megtisztul és átalakul, és közben új élet sarjad. Amit a Föld befogadott, a víz megöntözött, a tűz növekedésre készteti, a belső tűz életre hívja. A tűz megjelenésével külső és belső változás indul el. A külső tűz melegít, táplál, étket ad, a belső tűz megemészti az ételt, átalakítja és sejtszintű táplálék lesz belőle. A külső tűz napfény formájában a fotoszintézis alapja, a belső tűz kipattintja a magból a csírát és elindul a növekedés. Ugyanez zajlik az emberi testben a gyomorban az emésztés során, és a petefészkekben, mint mag-energiát hordozó szervünkben, peteérés idején.
Az emberben kétféle tűz van: a szenvedély és az áldozatvállalás, az önzetlen szeretet tüze. Az egyik függővé tesz, a másik felszabadulást ígér. A szent tűz a tudás, a megvilágosodás fénye is. A szívmelegség, bölcsesség, az élet tiszteletének és szeretetének jelképe.9
4.1.3. Napfonat csakra: Testünk itt veszi fel az univerzális, szoláris, napos jellegű energiát, ami táplálja energiatestünket, miképpen itt volt magzat korunkban a táplálékforrásunk, a köldökzsinór bekapcsolódási helye is. A csakra színe a sárga, érzékszerve a látás a fényhez, a színekhez kapcsolódóan, eleme a tűz, és itt történik a táplálék átalakítása és eloszlatása a testben. Helye a köldök területe, az emberi tudat központja. Az alsóbb csakrák törekvéseit, vágyait itt juttatjuk kifejezésre, ez lényünk azon részének megnyilatkozása, amit Egónak is szoktunk hívni, és ami tartalmazza mindazt, amit meg akarunk és tudunk magunkból mutatni a világnak. Itt van az önbizalmunk, önbecsülésünk, jó közérzetünk, tisztánlátásunk, életerőnk székhelye. Ide tartozik a hasnyálmirigy, az idegek, a szem.
Testi-lelki egészségünk szempontjából kiemelkedő, hogy milyen táplálékot veszünk magunkhoz, és ez érvényes a táplálék származására, elkészítési módjára, frissességére, kezelési módjaira. Mivel a táplálék a levegőn és az univerzális energián kívül a legfizikaibb formában testünk fűtőanyaga, nem mindegy, hogy milyen rezgéseket közvetít.
Az ahimszá (erőszakmentesség) elve a jógában, azaz a laktovegetáriánus (húst nem, de tejtermékeket fogyaszt), vagy vegán (semmilyen állati eredetű terméket nem fogyaszt) étrend jótékonyan befolyásolja tudatunkat a táplálkozás terén is. Az állati eredetű, halállal, erőszakkal, kínzással keletkezett étel stressz hormonokat és egyéb kémiai anyagokat (mesterséges növekedési hormonok, génmanipulált tápanyagok hulladékai) juttat a testbe, aminek energiáit megtaláljuk majd lényünk finomabb szintjein, reakcióinkban, álmainkban. Egész addig lesznek háborúk a Földön, amíg az emberek húst esznek...10
Egy nő önmagáról kialakított képe, önbecsülése, ami a Napfonat csakrához tartozik, a világban való biztonságérzetén (Gyökércsakra) és kapcsolatainak minőségén
(Szakrális csakra) alapul. A harmadik csakra kiegyensúlyozottsága megnyilvánul abban, hogy tiszteletben tartjuk önmagunkat és igényeinket is, rátermettnek érezzük magunkat, felelősséget vállalunk döntéseinkért, megfelelünk külső feladatainkban, és nem szégyellünk segítséget kérni, megtaláljuk az egyensúlyt a szükséges és a szükségtelen között, feleslegesen nem használjuk agresszív, harcos lényünket, hanem szelíden, de önérvényesítően kezeljük a konfliktushelyzeteket. Sajnos századokon keresztül a nőket se nem becsülték, se nem értékelték, ebből származóan kollektív viselkedési mintázat lett a megfelelni akarás, hiszen az volt az elfogadott női teljesítmény, ha másoknak kedvére tettünk, szolgáltunk, gondoskodtunk. A mostani modern világ megengedi a nőknek, hogy kibontakoztassák képességeiket, de belehajszolja őket egyfajta férfias megfelelési kényszerbe, maximális elvárásokkal, de kevesebb elismeréssel. A nők vágya, hogy kreatív énjüknek teret engedjenek, és az ezt kísérő konfliktusok (család és házasság témakörben, sokfajta szerep élése egyszerre) folyamatos kettősséget eredményez és gátolja az energiarendszer működését, ami evési rendellenességekben, emésztőszervi megbetegedésekben, irritábilis bél szindrómában (IBS), máj-, hasnyálmirigy működési zavarokban (cukorbetegség), székrekedés-hasmenésben, gyulladásokban jelentkezhet.11
Levegő: Közeledünk a finomabb szintek felé. A Levegő elem elhelyezkedése a csakrák szimbolikájában pont középen van, a szív terében. A Levegő az, ami kapcsolatot tart a többi elem között, a testben összeköti az alsó három csakrát, amelyek a fizikai síkhoz kapcsolódnak, és a felső hármat, amik már az univerzális síkokhoz közelednek. Az információ a levegő által áramlik. A Levegő az, ami mindenütt ott van, de mégis láthatatlan.
Minden teret kitölt, de nehezen mérhető. A Természet szimbolikájában a gyökerezést, öntözést, belső tüzes magrobbanást és csírázást a napfény melege és a levegő simogatása követi, így tud a növény felfelé törekedni, növekedni, kiteljesíteni végső és elrendelt formáját. Ahogy az emberi csakraszimbolikában is hasonló az út...
4.1.4. Szívcsakra: Mondhatjuk, hogy úgy vágyunk a szeretetre, mint egy falat kenyérre, mint egy korty vízre, mint egy melengető napsugárra, mint az éltető oxigénre... Ez kifejezi, hogy a szeretet éppolyan fontos, mint a fizikai táplálék. A szívcsakra energiája a szeretet, életenergia, prána a lélegzettel is felvehető a környezetből: lélek-zet, mint a Lélekből való létezés állapota. A védikus szentirat, a Bhagavad Gíta szerint az egyéni Lélek és a Felsőlélek lakhelye a szívben van...12 A szeretet képessége így a szívcsakrában foglal helyet. Itt egyesül az öröm, béke, jóság, türelem, harmónia, megértés, megbocsátás és üdvösség. Az érzelmek lakhelye, a tudat és a természet összekapcsolódása, az Isteni szeretet felébresztése mind ehhez a csakrához kötődnek.
Az eddigi csakrákban az anyagi világhoz kapcsolódtunk, most lényünk és lelkünk szeretetteli kiterjesztése kerül sorra. A szívcsakra épp olyan határtalan, mint amilyen kifogyhatatlan a szeretet. Amikor az életenergia akadálytalanul és harmonikusan áramlik bennünk, boldognak és elégedettnek érezzük magunkat. Boldognak lenni egyet jelent a tökéletes egyensúlyban létezéssel. Ha megszabadulunk a félelemtől és a feszültségektől, megnyílik a szívcsakra, jóérzéseket és belső erőt közvetít számunkra. Ez az az energia, ami begyógyítja a múlt fájó sebeit, ami által bezárulhatott a szívünk... Nincs gyógyulás megnyílás nélkül. A szívcsakrában így sokszor a kapcsolatokon keresztül tapasztalunk, nem véletlenül a hozzá kapcsolódó érzék a tapintás, érintés, a formai megnyilvánulás és tapasztalás.13
A negyedik csakra összefügg azzal, hogyan vagyunk képesek érzelmeinket kifejezni, valódi, mély kapcsolatokat létrehozni, amelyben mindkét fél erős és sérülékeny lehet egyszerre.
Amikor kifejezzük érzelmeinket, szükség van a szeretet és a düh, a derű és a komolyság, a stabilitás és a felszabadultság egyensúlyára, önmagunk érzelmeinek felvállalására is. Mivel a szívcsakrához tartozó szervek a szív és a tüdő, a bordák, a vállak, a hát felső szakasza, nem csodálkozunk azon, hogy a második vezető betegséggóc ez a terület. Az alsó szív, a méh, a szakrális csakra az egyik fő jellemző női stresszgyűjtőhely, a második a felső szív, azaz a szívcsakra területe, a harmadik majd a kommunikáció, a torok területe lesz.
Látjuk a női diszharmóniát vizsgálva, hogy sok nő nem tudja, hogyan hozza harmóniába alkotóerejét (szakrális csakra) és szeretetre való képességét és vágyát (szívcsakra), nem képes negatív érzelmek kifejezésére, pedig a világnak ez is része. Nem képes sérüléseinek elismerésére, feloldására, megbocsátására.14
Ha megnyílik a szív, a nők és a férfiak is kölcsönösségen, bizalmon, tiszta érzelmeken, törődésen, intimitáson, együtt- és egyedüllét harmóniáján alapuló kapcsolat kiépítésére válnak képessé. Ha a szív zárt, szenvedhetünk a következő betegségekben, energiazavarokban: koszorúér-betegségek, szívinfarktus, magas vérnyomás, szívritmus-zavar, mellkasi fájdalom, szívproblémák, tüdőgyulladás, hát- lapockatáji fájdalom, mellpanaszok, mellrák, asztma, allergia.
Éter: A legfinomabb fizikai elem az éter, ami nem atomikus, hanem mező szerkezetű. A finom érzékekből fokozatosan nyilvánulnak meg a sűrűbb fizikai érzékek, érzékszervek, ahogy innen lefelé irányulunk a gyökércsakra felé. Az éter tartja a teret az összes élőlény külső és belső megnyilvánulásának, azaz teret ad az életlevegők, az energia, az érzékek, és az elme létezésének, tevékenységének. Hozzá kapcsolódó érzékszerv a fül és a száj, ide tartozik a beszéd, a hang.15
Durva elem |
Finom elem |
Tudássz. érzéksz. |
Működés |
Cselekvő érzéksz. |
Működés |
Éter - Torokcsakra |
Hang |
Fül |
Hallás |
Száj |
Beszéd |
Levegő - Szívcsakra |
Forma |
Bőr |
Tapintás |
Kéz |
Cselekvés |
Tűz - Napfonat |
Szín |
Szem |
Látás |
Láb |
Járás |
Víz – Szakrális csakra |
Íz |
Nyelv |
Ízlelés |
Nemi szervek |
Nemzés |
Föld – Gyökércsakra |
Illat |
Orr |
Szaglás |
Végbél |
Ürítés |
A testen belül a torok, a hangképzés szervei, a nyak, mint választóvonal a test és a fej között (így az elme és az érzékek között is), valamint a száj, mint a befogadás kezdete, az emésztőcsatorna eleje tartozik hozzá. A felső száj, amivel eszünk, és befogadjuk a tápláló ételt, és az alsó száj, a méhszáj, energetikai összeköttetésben van egymással. Mindkettő a befogadás egy kapuja. Mindazonáltal a felső száj és a végbél is összetartozik, mint az emésztőcsatorna legeleje és legvége – a befogadás és az ürítés kezdet- és végpontjai.
Mivel a testünk sose csak fizikailag, hanem mindig lelkileg is működik, az emésztés, a befogadás és a kiválasztás minőségei analogikus és szimbolikus gondolkozásban visszacsatolnak a lelki történésekre. Nem véletlen, hogy az emésztőcsatorna mely traktusában vannak elakadások... Érdemes mindig megvizsgálni a betegségekhez, szervekhez tartozó lelki információt is.
Az éter, az akasha, mindazt a finom hálót is tartalmazza, amit már túl az egyéni tudat- tudatalatti-tudattalan rétegein, egy kollektív mezőben nyilvánul meg, teret adva az emberiség idő-tér dimenzióitól független tapasztalásának, tudásának, karmikus sorsának, annak minden következményeivel együtt. A tiszta, transzcendentális hangrezgés energia (mantrák, hangtálak stb.) segíthet kapcsolódni ezzel a finom hálóval, és kitágítani a fizikai látás dimenzióit a tiszta érzékelés felé, az intuíció felé, ami majd a következő csakrában lesz domináns. A testen belül a kötőszövetek látják el ennek a finom éterikus-fizikai összeköttetésnek a feladatát, azaz szubjektív véleményem szerint az a fascia, kötőszöveti réteg, ami minden szervet és szervrendszert összeköt, beburkol, kapcsolatba hoz, behálóz, szintén sok-sok információt hordoz, raktároz – saját magunkra vonatkozóan, ugyanúgy, mint a körülöttünk lévő éterben az akasha háló az emberiség egészére vonatkozóan.
4.1.5. Torokcsakra: Itt történik meg énünk kifejezése a hang által. A hang messzire jut, anélkül is információt közvetít, hogy látnánk a hang kiadóját.
A beszéd a legnyilvánvalóbb önkifejezési formánk, sajnos nem mindig egyértelmű, túl sok mesterkélt, tanult torzulás tapasztalható a mondatainkban... és itt van az ellentét is. A mondanivaló jó esetben a szívből ered, szeretettel és jó szándékkal. A torokban már megváltozik, alkalmazkodik az illemhez, a helyzethez, a beszélő félelmeihez, gátjaihoz, és a végén már ami kiáramlik tartalom formájában, az nem tükrözi a valódi tartalmat. Gondolkozzunk el, hány gyermeknek van beszédhibája. Vajon miért? Talán nem értékelik a saját lélekből fakadó mondanivalójukat és arra tanítják őket, hogy azt mondják, ami a többieknek tetszik, és olyan módon fejezzék ki magukat, ahogy másnak jó?
Inkább csendben maradnak, úgysem figyelnek oda rájuk – vagy maradjanak már csendben végre, mert a szülőknek elege van? Vagy mondjad már gyorsan kislányom, nincs időm rád, dolgom van... Jómagam évekig küzdöttem dadogással, hadarással, logopédusokkal. Klasszikus megfelelési helyzetek kísérnek bennünket gyerekkorunk hosszú évein át egészen a jelenig, sokszor nem is tudatosan alkalmazva-tapasztalva ezen hatásokat.
A torokhoz tartozik még a félelem, az álom (mikor az asztráltestünk kilép a fizikai testből), a tisztánlátás, a problémák és gátlások leküzdésének képessége, nyelvtehetség, beszédkészség és énekművészet, kreativitás kifejezése. A torokcsakra a tisztítás és a kiegyensúlyozás helye. Itt engedjük ki a sértő gondolatokat, haragos szavakat, a dühünket, sértéseket, kételyeket. Mit tehetünk a bennünket ért sérelmekkel? – kérdezhetjük. Vagy lenyeljük, vagy kiköpjük... Mindkettő kontrollálatlansága fertőzi a tudatot.16
Benyelni a bántásokat, negatív hatásokat, erőszakot, feldolgozatlan érzelmeket, csalódásokat, jó mélyre betemetni az emésztőrendszerbe vagy a szívbe ugyanolyan káros, mint kifröcskölni hirtelen haragunkban az ellenséges indulatokat. Teremtsünk egyensúlyt a kommunikációban! A kifejezőkészség–beszéd, és a hallgatás–megértés–csend között, a sürgetés és a bevárás között, az erőszakosság és a türelem között... és szívből jövő, lélektől lélekig áramló, asszertív kapcsolódást találunk a szavak szintjén is. Így elkerüljük a krónikus torokgyulladást, gégegyulladást, pajzsmirigyproblémákat, nyaki fájdalmakat, állkapocs-ízületi panaszokat, szájon belüli fekélyeket.17
A szívcsakra megnyitásával olvad a jégpáncél, a tudatot elárasztják az érzelmek. A torokcsakra nyitásával átszakad egy hatalmas gát, óriási erejű érzelmi áradattal. A tudat itt kifejeződik és megnyilvánul, itt kezdjük megfogalmazni sokszor saját magunk számára is érzéseinket, vágyainkat, és ezzel egyidejűleg megtanuljuk irányításunk alá vonni őket. A torokcsakra az a kapu, amelyen keresztül emelhetjük tudatszintünket.
Ez a határ a fizikai és az asztrális szint, a tudat és a tudatfeletti között, melyet átlépve megnyílik a lehetőség felemelkedni a bölcsesség és a tiszta tudat birodalmába, a harmadik szem- és a koronacsakra területére.18
4.1.6. Harmadik szem csakra: A két szemöldök között helyezkedik el, irányítása alá tartozik az arc, szem, fül, orr, melléküregek, kisagy és a központi idegrendszer.
Színe a lila, itt van az emberi és isteni tudat közötti határ, ez a megkülönböztetés és a megtisztulás, a belső bölcsesség és az intuíció, átgondoltság helye. Elem már nem tartozik hozzá, az üresség a minősége. Itt van az intellektus székhelye, a belső mester, a guru vezérlése, a mestermirigy, az agyalapi mirigy is ide tartozik.19
A harmadik szem csakrában teljesedik ki a bölcsesség és az emberség fejlődése, és itt nyílik meg az Isteni Tudathoz vezető út. Ki az, aki itt vezetni képes minket? A szellemi vezető ezen a téren sokat segít. Egyedül a beavatott Guru képes a fejlődés ezen fokán kalauzolni minket az Igazság felé. Ezért hívják ezt a csakrát Guru csakrának is. A guru-elv tisztánlátásként nyilvánul meg és a helyes különbségtételként az igazság és a hazugság, a valós és a valótlan között. Az Igazság mindenhol jelen van, de elhomályosult tudattal nem ismerjük fel. A helyes megkülönböztetés képessége, a vivéka híján a Guru útmutatására hagyatkozunk. A bölcsesség és a spirituális tudás csak megtisztult elmében és érett tudatban teljesedhet ki. Sokszor ezt intellektussal helyettesítjük, tárgyi tudással, pedig nem ugyanaz.20
Indiában hagyomány, hogy a nők piros pöttyöt festenek a szemöldök közé: a fény, a tudat és a felfelé törekvő fejlődés szimbólumaként. Ezt bindunak hívják, ami utal a harmadik szem csakrával harmóniában működő, a tobozmirigyben aktív Bindu csakrára is.21
Ez az a kapu, amin az isteni, fénylő, tiszta érzékelés és tudás meg tud érkezni hozzánk. A nők azonban itt is máshogyan működnek. A fehér bindu – az égi tudás bekapcsolódási helye jellemzően férfi tudásforrás. A nőknek vörös bindu tudáskapu-pontjuk IS van, ami a méhükben helyezkedik el, az ősi, föld méhéből származó, zsigeri tudást közvetíti.22(A Menstruáció fejezetben részletesebben is lesz erről szó.)
Ha a hatodik csakránk kiegyensúlyozottan működik, gond nélkül megértjük a körülöttünk lévő látható valóságot és képesek vagyunk intuitív módon érzékelni annak összefüggéseit. Szellemünk fegyelmezett, ugyanakkor nyitva áll a rejtett igazságok befogadására. A bal, racionális agyféltekénk harmóniában együttműködik a jobb, intuitív agyféltekével. E kettő közötti terület, a corpus callosum idegpályákban különösen gazdag, és a nőknél sokkal jobban aktivizálódott az idők során, mert női szerepeikben sok feladatot kellett egyszerre átlátniuk és koordinálniuk.
Mégis, ha nehezen teremtünk egyensúlyt a külső, rendszerekbe ágyazott, szabályos, tudományosan bizonyított anyagi világbeli tudás, és a szellemi vezérlés, a lelki, transzcendentális tudás, a megérzések, a testi üzenetek, álombeli információk, érzelmi intelligencia és képzelőerőnk között, jelenhetnek meg ezen csakra diszharmonikus működési zavarait jelző betegségek: agydaganatok, agyvérzés, csökkent látás, siketség, Parkinson-kór, tanulási zavarok, szédülés, fülcsengés, rohamok.23
4.1.7. Koronacsakra: A fejtető felett helyezkedik el, az a metafizikai központ, amely körül erkölcsünk és lelkiismeretünk kiépül. Kapcsolódik életünk, rendeltetésünk globálisabb céljához, elrendelt sorsunkhoz, Istenhez vezető utunkhoz.24
A koronacsakrában kapcsolódunk Önvalónkhoz, eredeti lelkünkhöz, melynek minőségei: Szat, csit, ánanda, vigraha – örökkévaló, teljes tudással teli, boldog, és formát öltött. A jógában a szamádhi, a felszabadulás állapota tartozik ide, amikor is eggyé válik a tudó, a tudás és a tudás tárgya.25
Világi életünkben fontos ezen csakra megnyitásához, hogy tudatosak legyünk céljainkról, arról, hogy bár van szabad akaratunk, az Univerzumban működő hatalmasabb erők és az Isteni elrendelés is irányítja a személyes sorsunkat. Minden, bár aktuálisan negatívként megélt történés globálisan a mi érdekünket, személyes fejlődésünket is szolgálja. Ide tartozik minden olyan majdnem halálos, vagy komoly betegség, műtét, baleset, amely elindíthat bennünket az Istenhez vezető úton, de jelentkezhetnek az itteni energiazavarok genetikai betegségek, szklerózis multiplex, autoimmun betegségek formájában.26
Mindenki a saját útját járja, a saját karmikus és mostani életbeli tapasztalataival és megéléseivel támogatva a folyamatot és társait. Fontos, hogy az igazi gyógyulás és fejlődés kulcsa, hogy megértsük a világ és benne önmagunk működését, az energia-anatómiát, és holisztikus képet kapjunk egészségünkről. Akkor gyógyulunk és fejlődünk leginkább, ha a jelenben élünk, nem a múltat elemezzük és nem a jövőn ábrándozunk. Így az energia és az erő az „itt és most”-ból, a mindenkori pillanatból, az összekapcsoltságból érkezik hozzánk.27
Ehhez a test-lélek-szellem tudatosság is szükséges, érzékenyen figyelve belülre és kívülre is. Testünk finom műszer, a sok bennrekedt érzelem tisztítása, az energia tudatos pozitív használata csodát tesz.
A taoista felfogás szerint a nők belsőleg jang-ok (férfiasak, erősek, stabilak), kívül viszont jin-ek (nőiesek, gyengék, puhák) – épp fordítva, mint a férfiak, akik kívül jang-ok és belül jin-ek. Ma a nők nem tudatosak belső erejükről, és férfi viselkedésmintákat vesznek fel. Ez azonban gyengíti a női testet. Meg kell tanulnunk megérteni, hogy belsőleg erősek, külsőleg lágyak és puhák vagyunk. Hiszen épp ebben rejlik különleges szépségünk...28
Nézzük meg most a csak nőkre jellemző külön energiaközpontokat, a méh- petefészkek-hüvely és a szív-mellek szakrális összefüggéseit.
1 Northrup 1998: 28-29.
2 Northrup 1998: 65-66.
3 Northrup 1998: 65-66.
4 Maheswarananda 2006: 81.
5 Northrup 1998: 69-72.
6 Pozsgai Nikoletta Katalin: Szakrális nő, tanfolyami jegyzet, 2011. július
7 Maheshwarananda 2006: 93-108.
8 Northrup 1998: 75-79.
9 http://www.napimado.ro/hu/ A tűz misztériuma
10 Maheshwarananda 2006: 111-123.
11 Northrup 1998: 75-83.
12 Bhg. 15.15.
13 Maheshwarananda 2006: 131-161.
14 Northrup 1998: 75-83.
15 http://www.od-akademia.hu/php/page.php?269 éter elem leírása és táblázat
16 Maheshwarananda 2006: 163-180.
17 Northrup 1998: 75-86.
18 Maheshwarananda 2006: 163-180.
19 Maheshwarananda 2006: 163-180.
20 Maheshwarananda 2006: 163-180.
21 Maheshwarananda 2006: 182-200.
22 Gáborjáni Réka női jógaterapeuta személyes konzultáció, 2015. március 10. www.noijoga.me, www.obolkut.com; http://noijoga.me/mehunk-magiaja/
23 Northrup 1998: 72-86.
24 Maheshwarananda 2006: 216-226.
25 Maheshwarananda 2006: 216-226.
26 Northrup 1998: 86-87.
27 Northrup 1998: 86-87.
28 Piontek 2008